16 Ekim 2011 Pazar

Sosyal Medya Türleri


Tekrar merhaba, sizlere geçen haftadan kalan yazım’ dan devam ediyorum. İnşallah keyifle okur faydalanırsınız.
Geçen hafta “Sosyal Medya Siteleri Türleri”’ nin başlıca kullandığımız platformlar’ da kalmıştık. Tekrar başlıkları tekrarlayacak olursak,



01. Bloglar
02. Sosyal Ağ Siteleri
03. Sosyal Haberler
04. Sosyal Ölçüm
05. Microblogging
06. Sosyal Bookmarking
07. Video Paylaşım
08. Fotoğraf paylaşımı
09. Sosyal Arama
10. Profesyonel Ağlar



01-) Blog Nedir ? : Sosyal Medya platformlarında, teknik bilgi gerekmeden insanların kendileri tarafından, kendi istedikleri ve düzenleyebildikleri bir platform’ dur. Bir nevi günlüğe benzeyen web sitesidir. Bu bloglar, internet sitesi üzerinden ücretsiz oluşturulan blog’ lar vardır. Bunların başlarında Blogger, WordPress, TypePad v.b. siteler üzerinden ücretsiz üye olunup, kendi istediğiniz üzerine düzenleyerek herkese paylaşabilirsiniz. Bu konuyu biraz açacak olursak aşağıdaki çeşitlerde blog lar yazıla bilir.



Blog Türleri
a-) Kişisel
b-)Topluluk
c-)Temasal
d-)Şirket



a-) Kişisel     : Bu Bloglar, acemi kullanıcılar tarafından günlük niteliğinde düzenli bir şekilde yazdıkları alandır.
b-) Topluluk : Adı üzerinde toplulukların kendi blog özelliğine göre kullanıcılar tarafından üyelik sistemi gereken bir topluluk sayfasıdır. Bu bloglar genellikle kendi sunucuları üzerinden yönetilmektedir. Buna örnek olarak internet sitelerinde karşımıza gelen “Form” sitesi olarak bildiğimiz sitelere denir.
c-) Temasal  : Uzman kişiler tarafından sadece konusu üzerine, düzenli bir şekilde yazılan bloglardır. Bunlara örnek olarak, Siyasi, Bilgisayar, Yemek, Programlar gibi sadece konusuna odaklanmış bloglardır.
d-) Şirket   : Şirketlerin kendileri ve yaptıkları iş, ürün, çalışma gibi tanıtım yaptıkları bloglardır. Şirketlerin pazarlamış oldukları ürünleri kullanıcılara nasıl faydası olur açısından detaylı anlatım yaptıkları yerlerden bir tanesidir.



02-) Sosyal Ağ Siteleri : Sosyal ağ siteleri, benzer ilgi alanları ve faaliyetler ile insanlar arasında ilişkiler kurmaya odaklayan sitelerdir. Bunlara örnek ise ; Facebook, Google+ ( Plus ), MySpace, Friendster v.b.



03-) Sosyal Haberler : Kullanıcıların göndermiş oldukları haber siteleri’ dir. Bunlara örnek ise ; popurls.com, digg.com dir.



04-) Sosyal Ölçüm : Sunulan içerik kalitesini ölçmeye yarıyor. Örnek : Technorati, BlogPulse.



05-) Microblog : Sosyal ağ sitelerinden farklı olarak, adından da anlaşıldığı gibi blogların micro olanıdır. Microblog’ ların en popüleri Twitter’ dır. Twitter, insanların anlık blog benzeri günlüklerini paylaşmasını yarayan platformdur. Twitter da paylaşacağınız yazıları 140 karaktere sığdırmanız gerekmektedir. Türkiye’ de cep telefonlarından anlık mesajlaşma 160 karakter’ dir. Yurtdışında kullanılan cep telefonlarında 140 karakter olduğundan dolayı Twitter uygulaması cep telefonunda ki mesaj uygulamasından gönderilebileceği için karakter sınırlaması bu yüzden dir. Kişiler bu uygulamada yukarıda da belirtiğimiz gibi micro blog ( günlük yazma ) örnek verecek olursak. “ Şu anda aracımla yolculuğa çıktım, hava güzel, yollar sakin” gibi.



06-) Sosyal Bookmarking : Kullanıcıların, web kaynaklı yer imlerini, paylaşmak ve düzenlemek için kullanmış oldukları platformdur. Bununla ilgili Bookmarking sitelerinde devamlı kullanmış olduğunuz web sitelerinin yer imlerini kayıt yapabilirsiniz. Bazı Bookmarking siteleri’ nin web browser ı desteklemesi durumunda toolbar ınıza programı kurulum yapılıp, web browser’ da bu yer imlerini kolayca ulaşabilirsiniz. Bunlara örnek olarak ise ; diigo.com, del.icio.us, bookmarks.com, en çok kullanılan Bookmarking siteleridir.



07-) Video Paylaşımı : Kullanıcıların video paylaşım sitelerine yüklemiş oldukları videolar’ dır. Bunlara örnek olarak ise ; YouTube, vimeo.com, paylaşım yapılan video siteleridir.



08-) Fotoğraf Paylaşımı : Kullanıcıların fotoğraf paylaşım sitelerine yüklemiş oldukları fotoğraflar’ dır. Bunlara örnek olarak ise ; picasa, Flickr, paylaşım yapılan fotoğraf siteleridir.



09-) Sosyal Arama : Bazı arama motorları, arama özelliğinin yanında sosyal medya toplulukları kullanıcılarının profillerini oluşturmak ve e-posta grupları aracılığıyla etkileşim içine gelişmiştir. Örner verecek olursak ; Google, Yahoo.



10-) Profesyonel Ağlar : Bu tür sosyal medya siteleri sanal bir CV platformlarıdır. Profesyonel’ ler birbirlerine, endüstri ( İş ortamı ) ile ilgili olayları ve diğer özellikler hakkında paylaşımı sağlamaktadır. Örnek siteler ise ; Linkedin, Plaxo. ( Not : Herkesin mutlaka Linkedin.com adresinde bir CV olması kendisine çok faydası olacaktır.)



Kaynaklar : onbloggingwell.com adresinden bilgi alınmıştır.